In Cahors

11 april 2008 - Montlauzun, Frankrijk

Bonjour lieve familie, vrienden al dan niet van het werk,

Zes dagen gelopen en zo ongeveer 150km verder. En ik moet zeggen dat het niet tegenvalt. We zijn gestart in Conques, de eerste avond nog een klein stukje pelgrimsmis mogen meemaken. Zaten we er meteen lekker in. Eten lukte die avond niet meer, trop tard pour le diner, gelukkig hebben we nog een bordje kaas met brood en een stuk perentaart toe kunnen bemachtigen.

Eerst natuurlijk ontbijt in de abdij en daar zag ik iemand met regenponcho aan in de ontbijtzaal. Ook overdreven dacht ik nog onschuldig en daar zit er nog eentje. Bleken de inwonende nonnen te zijn, ook niet zo gek als je bedenkt dat je in een abdij slaapt. de paters waren in de bediening, kortom een zalig ontbijt. En toen en route en direct een fijne klim om warm te worden.

Koud was het namelijk wel die eerste ochtend. Qua weer mag wat ons betreft de lente ook hier in Frankrijk losbarsten, en uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat de hogere temparaturen en aanhoudende droogte er ook aankomt. Gisteren hebben we de eerste serieuze bui op onze regenponcho's gehad, compleet met donder bliksen en hagel. Op zo'n kilometer van de gite!

Ik heb zelf nog geen lichamelijke ongemakken, voeten zijn blaarvrij en schouders/rug dragen de rugzak last naar behoren. Aggie daarentegen heeft twee open hielen en een kapotte schouder. En geen anti-blaar middelen bij zich. Gelukkig is Frankrijk over-gepharmariseerd en hebben we al diverse eerste-hulp stops gehad. En ze houdt moedig stand!

We hadden al vrij vlot een engelsman aan onze rugzak hangen die een paar dagen wilde oplopen. Prima dachten wij totdat hij slinks opmerkte dat hij tot Saint Pied de Port wilde aanhaken. Dat ging ons nou weer wat ver, edoch we schudden hem vandaag af. De route is overigens niet vergeven van de pelgrims, wel veel fransen die een paasvakantie gebruiken om een weekje te wandelen en die vervolgens alle gites communale al maanden geleden besproken hebben. Ergo wij plassen er wel eens naast! Maar we vinden altijd wel een oplossing, van de week op een camping in een kip-caravan geslapen. Weer eens heel wat anders, we hebben nog niet in de openlucht hoeven te slapen, dus wees gerust en slaap zelf ook goed.

Op 26 april moetenn we in St Pied de Port zijn om de volgende meeloper te ontmoeten en we maken iets minder progressie dan ik had gehoopt. En omdat het toch ook een beetje op vakantie moet lijken hebben we besloten om een beetje te smokkelen. Net zoals de middeleeuwse pelgrims trouwens, waar ze konden reisden ze per paard, ezel of enig ander voertuig. Straks nemen wij de bus/Trein naar Moissac, en winnen daar ongeveer 66 km en 2,5 dag mee; Ik wil straks nog kunnen vertellen waar ik ben geweest en niet alleen maar dat ik 56 dagen door bossen en over meseta's gerend heb. Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan! De eerste les van El Camino.

Bedankt voor jullie lieve en opbeurende berichten en A bientot

1. John Tromper:
    Hoi Anja,
    Ik vind het heel moedig om deze stap te ondergaan zo platvoets, petje af hoor.

Nou veel succes met de voettocht,
    Groetjes,

John Tromper.
  2. Paulien Langedijk:
    Dag Anja en Aggie,

Leuk om het verslag te lezen. Ik begrijp dat de nieuwe schoenen en rugzak van Aggie voor het nodig leed zorgen. Ach arme. Veel plezier,

Groetjes Paulien
  3. Gerard en Riekje:
    12 april 2008
    Ga zo door !!! Een beetje smokkelen mag best van mij. Ik zal dit niet aan de grote klok hangen. Hier is alles goed. Bonzwiebel, bonzwabbel !
  4. Ina:
    13 april 2008
    Zit Aggie niet op de verkeerde reis????? Had ze niet beter Tibet op haar knieeen kunnen doen met de schoenen in de hand????? Iets andere route!!!!An pas je op dat je geen pinguins tegen komt? Kus Ina
  5. Jantien:
    Hoi An,
    Doet me goed te horen van dat smokkelen... Kun je tenminste ook een biertje nemen, voor het broodnodige vakantie gevoel! Dat lopen heeft nu al een positieve invloed op je geest. Proost, Tien
  6. ellen:
    Hoi zus,

Gelukkig nog geen blaren, houden zo. Veel wandelplezier.
    groetjes van je zus (en de rest)
  7. kitty en Martin:
    Kitty en Martin
    Hoi An,
    Super goed van je hoor zo'n wandeltocht! En leuk om die verhalen van je te lezen. Veel succes en geniet vooral.
    groetjes
  8. Elisabeth:
    Lieve Anja,
    Smokkelen!! Wat krijgen we nou.Hopen dan maar dat bus/trein op tijd vertrekt!!!!!!!!! Smile.
    Geniet van alle momenten hoe dan ook.
    Veel liefs
    Elisabeth
  9. Zareska:
    Anja,
    Ben ik weer terug in Nederland en bij de Postbank, heb jij toch ook weer die schoenen aangetrokken om al lopende in Spanje aan te komen.
    Heel moedig!!
    Veel plezier,
    Zareska
  10. Tieneke:
    15 april 2008
    Keep on walkin! Leuk om je avonturen te lezen.
    Brasa's uit regenachtig Paramaribo
    Tieneke
  11. ria snijders:
    15 april 2008
    Genoten van je eerste bericht. Smokkelen mag nu nog maar op de echte Camino niet meer. Waarschijnlijk ga je nog in meer kloosters slapen, dus herken je de poncho meteen. Heb je al de nodige stempels op je kaart? Altijd een leuke herinnering en in Santiago het bewijs van je inspanning. Veel sukses en geniet, buon camino! Groetjes ria snijders
  12. lous:
    16 april 2008
    Anja, ik vond je al een kanjer, maar je blijft op deze manier stijgen in mijn achting. Ik vind het een geweldig avontuur, wat moet dat een vrij gevoel gegeven: zo wandelend op 's heerens wegen. Ik hoop dat je mij (nog meer) inspireert tot ook het aantrekken van de 'stoute' schoenen. Het klinkt ook wel gezellig, lijkt mij ook wel aangenaam!
  13. Rayka:
    17 april 2008
    Hoi Anja,

Leuk om op deze manier met je mee te reizen....
    Succes en vooral genieten!

Groetjes